Informație de contact

SUPORT INFORMAȚIONAL

+373 22 270 044

program: de luni pînă vineri 08:00 - 17:00

Acuzații nefondate la adresa Î.S. ”Poșta Moldovei”

26 Aprilie 2016
Poșta Moldovei a fost mereu la dispoziția cetățeanului. În acest sens, întreprinderea a colaborat mereu cu diferite instituții pentru a facilita contactul lor cu cetățenii din diferite colțuri ale țării. Prin distribuirea publicațiilor periodice către abonații acestora, Poșta oferă o mână de ajutor celor care vor să aducă înformația în casele oamenilor.
 
Despre importanța colaborării între Întreprinderea de Stat „Poșta Moldovei” și instituțiile de presă scrisă s-a vorbit în nenumărate rânduri, or o colaborare eficientă solicită implicarea corectă a ambelor părți. Din păcate, există cazuri în care instinctele de supraviețuire pe piață conduc la neglijarea unor norme și valori. Unul dintre ele este și cel al editorialistului Tudor Rusu.
 
Pe paginile ziarului pedagogic „Făclia„ a apărut recent un articol în care Tudor Rusu, redactorul șef al publicației, aduce acuzații însoțite de presupuneri, la adresa directorului general Î.S. ”Poșta Moldovei”, Serghei Nastas, precum că acesta ar fi sechestrat banii redacțiilor, citez: „Banii însă nu vin la redacție, ci merg la Poșta Moldovei. Dacă în republică există vreo 300 de publicații periodice, suma sechestrată poate fi de 75 de milioane de lei”. Mai mult decât atât, jurnalistul uită de prezumția nevinovăției, acuzându-l în mod direct pe Domnul Serghei Nastas că acesta ar fi ”îngenunchiat presa perioadică”. Dar care este sursa acestor constatări?
 
Situația de facto ar fi alta. După organizarea abonării, domnul Tudor Rusu, a solicitat Întreprinderii să îi fie transferați integral toți banii parveniti de la abonare, lucru care contravine cu prevederile contractuale încheiate între Î.S ”Poșta Moldovei” și ”Făclia S.R.L”.
 
Astfel, fiind în pragul falimentului, așa cum i-a și anunțat domnul redactor-șef pe angajații poștei, Tudor Rusu neglijează contractul pe care l-a semnat și care este în vigoare și, de asemenea, riscă cu banii abonaților săi. Atunci cine le garantează abonaților returnarea banilor în cazul în care ”Făclia” dă faliment?
 
Conform prevederilor contractuale, “lunar, începând cu data de 10 a următoarei luni, Poșta transferă pe contul redacției suma, conform prețului redacțional, pentru edițiile distribuite către abonați în luna precedentă.”. Acest punct din contract este respectat cu strictețe de întreprindere în vederea protejării clienților săi de la riscul de a pierde banii investiți, având rolul unui garant. Făcând referință la legile contabilității, ne punem întrebarea: cum poate Poșta Moldovei achita în avans redacția pe un an de zile, în cazul în care aceasta ne facturează lunar?
 
Or, Serghei Nastas, i-a propus redactorului șef să rezilieze contractul cu întreprinderea, perfectând abonarea la ziarul său de sine stătător, Poșta Moldovei, efectuând doar sortarea și distribuirea presei periodice. Garant în fața clientului atunci ar fi Făclia S.R.L, condiții nu prea avantajoase pentru redacție. Practica internațională demult ne dictează procedura prin care fiecare publicație își abonează clienții, fără intermediar.
 
Ce legătură ar exista între Serghei Nastas și dorința domnului Rusu de a încălca normele contractuale, nu este pe înțeles. Cert este că sfidarea regulilor notate în codul deontologic este pe față. Editorialistul, venind să-l prezinte pe
Directorul general drept  „ciumă”, „monopolist”  sau „slab de înger când vine vorba de un câștig ușor”.  
Întrebarea ar fi: de ce un jurnalist și-ar construi textul pe pseudo argumente, insultând fără temei și mascând realitatea?
 
Făcând trimitere la Art (7) din Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de exprimare, și anume: Dreptul la respectul onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale, considerăm necesar de a solicita rectificarea și dezminţirea informaţiei.
 
Mai mult decât atât, în conformitate cu alineatul (6), din aceeași lege, insistăm să fie pus în aplicare dreptul legal la replică.